今日も前回からの続きの、「金持ちの青年と天の国」のお話です。エレン・G・ホワイトのキリストの実物教訓(第28章 恵みの報い)を引用しながら見ていきたいと思います。
( )は私のコメントです。
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「もしあなたが完全になりたいと思うなら、帰ってあなたの持ち物を売り払い、貧しい人々に施しなさい。そうすれば、天に宝を持つようになろう。そして、わたしに従ってきなさい」と、キリストは言われた。「この言葉を聞いて、青年は悲しみながら立ち去った。たくさんの資産を持っていたからである。」
自分を愛する者は、律法を犯す者である。イエスは、このことを青年に示そうと望んで、彼の心の中の利己心をあらわすテストをお与えになったのである。イエスは、彼の品性の病気になっている所をお示しになった。青年は、それ以上、啓発されることを望まなかった。彼は、心に偶像を持っていた。この世が、彼の神であった。彼は戒めを守っていたと公言はしたけれども、すべての戒めの精神と命である原則に欠けていた。彼は、神と人に対する真の愛を持っていなかった。これがないことは、天国に入るにふさわしい者とするすべてを、彼が欠いていたことを示したものであった。彼は、自己を愛し、世の利益を愛していたから、天の原則と調和していなかった。
(自己愛については十戒に書かれていません。十戒には神を愛すること、隣人を愛することが書かれています。神を愛せば、おのずと隣人を愛することができ、神の愛に完全に満ちていれば自己愛という認識自体が究極的にはなくなるのではないか?と思っています。)
この若い役人が、イエスのところへ来た時、彼の真実さと熱心さに、救い主は心を引かれた。「イエスは彼に目をとめ、いつくし」まれたのである。主は、この青年が、義の説教者として奉仕する可能性を持っているのをごらんになった。彼は、イエスに従った貧しい漁夫たちをお受けになったのと同様に、この才能あるりっぱな青年をも、喜んでお受けになったことであろう。もしもこの青年が、救霊の働きにその才能をささげたならば、彼はキリストのために勤勉に働いて、成功をおさめる働き人となったことであろう。
しかし、彼は、まず第一に、弟子となる条件を受けいれなければならなかった。彼は、神に全くおのれをささげなければならなかった。救い主の召しを受けた時に、ヨハネ、ペテロ、マタイおよびその仲間の者は、「いっさいを捨てて立ちあがり、イエスに従ってきた」のである(ルカ5:28)。これと同じ献身が若い役人に要求されたのである。そして、この点において、キリストは、ご自身がなさったよりも大きな犠牲を、ご要求になったのではない。「主は富んでおられたのに、あなたがたのために貧しくなられた。それは、あなたがたが彼の貧しさによって富む者になるためである」(Ⅱコリント8:9)。青年は、ただキリストのお導きに従いさえすればよかったのである。
(弟子になる条件がはっきり書かれています。イエスを救い主として認識することではじめて、全くおのれを捧げることを選択することが出来るのだと思います。彼はその認識がこの時点でまだはっきりと出来てはいなかったのかもしれません。)
キリストは、青年をながめ、彼の魂を引きつけようと望まれた。主は、彼を祝福の使者として、人々の所へつかわそうと熱望された。捨てるように言われた物の代わりに、キリストは、ご自分との交わりという特権を、この青年に提供なさったのである。「わたしに従ってきなさい」と主は言われた。ペテロ、ヤコブ、ヨハネは、この特権を喜びとみなしたのである。この青年自身も、キリストを尊敬の念を持ってながめた。彼の心は、救い主に引き付けられた。しかし、救い主の自己犠牲の原則を受け入れるまでにはなっていなかった。彼は、イエスを選ぶよりは、富の方を選んだ。彼は、永遠の命を欲したけれども、ただ1つの生きる道である無我の愛を、魂の中に受けいれようとせずに、悲しみつつ、キリストから去っていった。
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このような背景をすべて理解してこの話を改めて考えたとき、結論は本当に悲しいなぁ。と思います。イエス様も彼に弟子としての可能性を見出していて、期待して、彼の病気を気づかせようとされていたからです。確かに、ペテロ達と比べて彼は捨てるものがはるかに大きいことも理解できます。しかし、キリストとの交わりの特権、救いと比較したら彼の財産や地位は米粒ほどの小さな存在なのだと思います。改めて、神と富とは両方手に入れることができず、富を握りしめたままでは弟子入りすらできないことを改めて学ばされました。
Today is another story from last time, Rich Young Man and the Kingdom of Heaven. I want to look at it by quoting Ellen G. White's The Real Lesson of Christ (Chapter 28: The Rise of Grace).
( )is my comment.
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"If you want to be perfect, go home and sell your possessions and give to the poor. Then you will have treasure in heaven. And follow me" said Christ. "At these words the young man went away with sorrow. Because he had a lot of assets."
Whoever loves himself is a lawbreaker. Jesus wanted to show this to the young man and gave him a test of selfishness in his heart. Jesus showed him where his character was sick. The young man wanted no more enlightenment. He had idols in his heart. This world was his God. Although he professed to have kept the commandments, he lacked the spirit of all the commandments and the principles that were life. He had no true love for God and man. This absence showed that he lacked all that made him fit to enter heaven. He was out of harmony with the principles of heaven because he loved himself and loved the good of the world.
(Self-love is not mentioned in the Ten Commandments. The Ten Commandments say to love God and love your neighbor. If you love God, you will naturally love your neighbor, and if you are fully filled with God's love, the perception of self-love itself will ultimately disappear. I think.)
When this young official came to Jesus, his truthfulness and eagerness attracted the Savior. The Lord saw that this young man had the potential to serve as a preacher of righteousness. He would have gladly received this gifted and handsome young man as he received the poor fishermen who followed Jesus. If this young man had devoted his talents to the work of the Spirit, he would have become a diligent and successful worker for Christ.
But first of all, he had to accept the condition of being a disciple. He had to give himself completely to God. At the call of the Savior, John, Peter, Matthew, and their companions "having given up everything, rose up and followed Jesus" (Luke 5:28). This same devotion was required of young official. And in this regard, Christ did not demand a greater sacrifice than his own. "For you your Lord became poor, though He was rich. so that you may become rich through his poverty." (II Corinthians 8:9). All the young man had to do was to follow Christ's lead.
(The conditions to become a disciple are clearly written. I think it is only when we recognize Jesus as our Savior that we can choose to dedicate ourselves completely. He may not have been able to clearly understand that at this point.)
Christ looked at him and hoped to attract his soul. The Lord was eager to send him to the people as a messenger of blessing. Instead of what he was told to throw away, Christ offered the young man the privilege of fellowship with Himself. "Follow me," said the Lord. Peter, James, and John saw this privilege as a joy. The young man himself looked upon Christ with respect. His heart was drawn to the Savior. But he had not come to accept the Savior's principle of self-sacrifice. Rather than choosing Jesus, he chose wealth. He wanted eternal life, but he did not accept in his soul the only way to live, selfless love. He departed from Christ in sorrow.
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When I reconsider this story with all this background, the conclusion is really sad. I think. Jesus also saw in him the possibility of becoming a disciple, and he hoped to make him aware of his illness. Certainly, I understand that he has much more to give up than Peter. But I think his wealth and status are the size of a grain of rice compared to the privilege and salvation of fellowship with Christ. Once again, I learned that God and wealth cannot both be obtained, and you cannot even become a disciple with wealth in your grasp.